niedziela, 17 września 2017

GŁÓWNY SZLAK ŚWIĘTOKRZYSKI cz. 3 TRASA ŚW. KATARZYNA- NOWA SŁUPIA

Tym razem zaszalałam i wstałam dopiero o 8.00 a na szlaku stawiłam się o 10.00. Turystów jest zdecydowanie więcej, a samo wejście do Świętokrzyskiego Parku Narodowego możliwe jest za opłatą (7zł normalny i 3,50zł ulgowy).


Na Łysicę prowadzi ścieżka przyrodnicza Św. Katarzyna- Łysica a przejście jej zajmuje 45min-1h. Łysica jest najniższym (612m.n.p.m.) szczytem należącym do Korony Gór Polski.
Oszałamiających widoków na szczycie nie ma, można podziwiać za to gołoborza, które są wizytówką Gór Świętokrzyskich.

 

Na niektórych odcinkach w wyniku m.in. intensywnego ruchu turystycznego dochodzi do erozji gleby. Żeby temu zapobiec montuje się tzw. "potykacze", które mają za zadanie utrudniać rozdeptywanie szlaków przez turystów.


Po ok 1,5h marszu od Łysicy docieramy do wsi Kakonin, gdzie można odwiedzić zabytkową drewnianą chałupę z XIX w. Wnętrze zostało odtworzone na podstawie badań etnograficznych i archiwalnych i przedstawia warunki życia średniozamożnej rodziny rolniczej z przełomy XIX/XX w.


Opuszczając wieś wchodzi się w las i idzie wzdłuż jej południowej ściany ok 2h. Wychodzi się we wsi Huta Szklana gdzie warto zajrzeć do Osady Średniowiecznej (wejście do osady znajduje się za Karczmą).



Do każdej chatki można wejść i posłuchać opowieści o tym jak wyrabiało się odzież, buty, garnki z gliny, czy posmakować herbatki u zielarki.


Na Łysą Górę prowadzi asfaltowa droga, idzie się ok 30 min. Można też skorzystać z melexu, których jest bardzo dużo.


Na Łysej Górze znajduje się platforma widokowa (darmowa jeżeli wykupiło się bilet wstępu do ŚPN), z której rozciąga się panorama Gór Świętokrzyskich. Prawdopodobnie w czasach średniowiecza istniał tutaj ośrodek kultu pogańskiego Słowian. Pozostałością jego jest wał kultowy otaczający partię szczytową wzniesienia.


Na tej górze zostało założone przez Bolesława Chrobrego opactwo benedyktynów w 1006r. W tym miejscu również przechowywane są relikwie Świętego Krzyża, na którym umarł Jezus Chrystus podarowane przez królewicza węgierskiego Emeryka. Za czasów dynastii Jagiellonów był to najważniejszy ośrodek pielgrzymkowy na ziemiach Polskich.



Ze Św. Krzyża do Nowej Słupi prowadzi niebieski szlak, ja jednak postanowiłam trzymać się czerwonego przez co znacząco nadrobiłam drogi. Nocowałam w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym "Pod Pielgrzymem" w Nowej Słupi. Za 26zł dostałam pokój 1-os z łazienką. Jeżeli zastanawiacie się nad noclegiem to warto rozważyć jedną z wielu agroturystyk, które mają mniej więcej porównywalne ceny.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz