poniedziałek, 17 lipca 2017

WYSPA SOBIESZEWSKA

Wyspa Sobieszewska to dzielnica Gdańska położona w ujściu Wisły. Powstała na skutek utworzenia się potężnego zatoru lodowego na rzece. Efektem tego było utworzenie się nowego ujścia rzeki (dzisiejsza Wisła Śmiała). Wyspa otoczona jest od północy Zatoką Gdańską, od południa Wisłą Martwą, od wschodu Przekopem Wisły i od zachodu Wisłą Śmiałą.
Aby dostać się z centrum Gdańska na wyspę trzeba wsiąść z Dworca Głównego w autobus 186. 212 lub 112. Czas jazdy to ok 40 min.
Razem z przyjaciółką Moniką wysiadłyśmy zaraz na pierwszym przystanku na wyspie (Sobieszewo Wyspa). Poszłyśmy na plażę a następnie drogą z kamiennych płyt szłyśmy na zachód wyspy.

Dużym atutem wyspy jest mala liczba turystów, na szlaku były pojedyncze osoby.

Na wyspie znajduje się kilka kąpielisk, również strzeżonych. Przy jednym z kąpielisk "Sobieszewo Orle" na ul. Lazurowej znajduje się Zbiornik Wody Kazimierz, skąd można podziwiać panoramę wyspy. Otwarty jest od czwartku do niedzieli, na wizytę trzeba się zapisać.

Idąc dalej na zachód zielonym szlakiem wchodzimy na najwyższe wzniesienie na wyspie- Górę Orlą 32m n.p.m.

Na wyspie znajdują się 2 rezerwaty przyrody- w zachodniej części Mewia Łacha, która jest ostoją ok 220 gatunków ptaków. Przy odrobinie szczęścia można również spotkać foki szare i pospolite.

Na początek wyspy wróciłyśmy się autobusem 512, który kursuje po wyspie i poszłyśmy zwiedzić drugi rezerwat- Ptasi Raj. Wcześniej jednak zatrzymałyśmy się na małe piwko w knajpce.

W Rezerwacie można obserwować ok 200 gatunków ptaków. Utworzona została 6 km. ścieżka przyrodniczo-dydaktyczna pozwala zapoznać się z walorami tego obszaru. Udostępniono również dla turystów 2 wieże obserwacyjne. Zanim dotarłyśmy do jednej z nich przy Jeziorze Karaś, byłyśmy całe pogryzione przez komary.

Najbardziej spodobała nam się kamienna grobla, rozdzielająca Wisłę Śmiała od Jeziora Ptasi Raj. Niestety nie jest ona udostępniona dla turystów.

Na koniec jeszcze dodam, że pozytywnym zaskoczeniem były dobrze utrzymane toalety przenośne, a co za tym idzie czystość na szlaku!